Thursday, December 23, 2010

Pesta Buku Kanak-kanak KL 2010

Salam semua. 'Saya Pencinta Buku' ~ slogan untuk tahun ini, julung kalinya diadakan. Jika ada masa, pergilah ke PWTC dan dapatkan novel awal remaja tulisan DS di booth KarnaDya!

Pergi, jangan tak pergi tau!!!

Friday, December 3, 2010

Salam Maal Hijrah ~ 1432H



Marilah kita sama-sama tanamkan azam untuk berhijrah. Hijrah yang membawa maksud, beralih dari satu tahap ke satu tahap yang lain. Sudah tentulah tahap yang lebih baik. Sebagai seorang muslim/muslimah, kita manfaatkan setiap masa yang berdetik, terus merancang kehidupan agar lebih teratur dan mencapai objektif tertentu misalnya ingin berjaya dalam peperiksaan atau apa sahaja. Semoga segala urusan dipermudahkan dan setiap amalan kita mendapat ganjaran yang setimpal dan diberkati oleh-Nya.

Tuesday, November 23, 2010

Hari Ulang Tahun DS

23 Nov hari ulang tahun DS. Banyak ucapan yg diterima di FB. Jika sudi, add DS di link FB ini..

http://www.facebook.com/?ref=home#!/profile.php?id=100000419119278

Thursday, November 18, 2010

Utusan Rindu

Salam Aidiladha. Dah lama juga tiada novel baru. Bukan dah berhenti terus jadi penulis cuma tak aktif macam dulu-dulu. Sebab ilham tak datang selalu. Bila ada, tulis. Bila tak ada, termenung aje.
Untuk siapkan sebuah manuskrip juga memakan masa. Tak semestinya kita terus hantar tapi perlu disemak berulang-ulang kali untuk memperbaiki atau membetulkan segala kesilapan 'typing error'.
Kadang-kadang olahan 'kureng' jadi kenalah mantapkan terlebih dahulu. Kalau boleh, nak buat yang sehabis baik dan sesempurna mungkin agar pihak editor tak pening kepala sewaktu membuat pembacaan.

Menulis dan membaca adalah dua perkara yang berbeza terutama daripada sudut pandangan masing-masing. DS pernah mengutuk diri sendiri sebab mengarang ayat yang terlalu berbelit-belit.
DS pun sebetulnya, takut dengan editor. Maklum aje, DS tak mahir berbahasa dan menulis sekadar mengikut citarasa sendiri. Pun demikian, kerja seorang editor bukan mudah. Mereka memikul tanggungjawab yang amat berat. Untuk itu, DS ambil kesempatan di sini menzahirkan penghargaan yang tinggi buat mereka. Terima kasih banyak-banyak!
p/s: cantik gambar ni, ada flying loves.. tentu cantik jika diabadikan di kulit novel DS.. hehe!

Wednesday, September 8, 2010

Dah raya... Yeay!

Salam Aidil Fitri buat semua pengunjung blog DS ini, rakan-rakan penulis dan tak lupa kepada pembaca buku DS. Pohon maaf untuk segala kesilapan dan minta halalkan makan-minum DS. Semoga berbahagia menyambut Syawal bersama keluarga tersayang dan jemputlah datang ke rumah ya!

Friday, August 27, 2010

APC ~ Sedutan Bab 1

Salam Ramadhan. DS tampal sedikit sedutan dari Bab 1, Aku Punya Cinta...
Pesan mini novella ini secara online di order@fajarnovels.com.my

*****
Kuperhatikan sahaja kelakuan mak yang terus melabuhkan punggungnya di birai katil. Wajahnya mendung. Bagaikan ada awan kelabu yang berarak lesu pada sekitar wajah tuanya itu. Aku pun, apa kurangnya, kan?
“Mak... kenapa? Mak ada masalah ke?” Aku ajukan pertanyaan dengan intonasi suara yang paling lembut. Timbul pula rasa keinsafan di benakku ini. Kata orang, sudah gaharu cendana pula.
“Ah...” keluhnya.
Kali ini, dia pula yang asyik memerhati paras wajahku yang jelas terpamer kesembapan dan kesugulan, kesan-kesan kedukaan semusim hidupku. Sudah terlalu lama aku memendam perasaan dan menjerut diri sendiri. Banyak sangat kenangan silam yang sentiasa bermain-main di ruang fikiran.
Serentak dengan itu, anak mata terus kularikan ke bawah. Tertunduk bagaikan mengiakan sahaja segala tanggapan mak.
*****
“NABIHAH!!!” laung mak dengan kuat. Siap nama penuh lagi. Suaranya yang serak-serak basah itu sudah jadi berkali-kali ganda besarnya seperti memakai pembesar suara. Kali ini, aku benar-benar terkejut sehingga terloncat dari katil.
“Ya Allah! Kenapa dengan mak ni? Macamlah Biha ni duduk jauh sangat sampai mak nak terpekik terlolong macam itu!” kataku seraya memicit-micit pinggangku yang terasa sengal.
“Eh budak ni, memang nak kena piat telinga tu! Kita bercakap dengan dia sampai berbuih-buih mulut, dia buat-buat tak tahu pulak! Kau dengar tak?”
Kening dan dahiku terus berkerut-kerut cuba mengingati semula dialog panjang mak sebentar tadi.
“Dengar apa, mak?” soalku terus.
“Tengok! Lain kali, masa orang bercakap, dengar betul-betul! Kau ni dah nak jadi menantu orang, Biha. Kau mesti dengar baik-baik apa yang suami, ayah dan emak mertua kau cakap nanti.” Amarannya kedengaran.
“Hmm... Biha tahulah. Mak ni... saja aje nak buat Biha takut,” gumamku. “Biha dah biasa dengan mereka. Gerenti tak ada masalah punya.” Aku cuba berseloroh untuk mengambil hatinya.

Sunday, August 8, 2010

Friday, May 14, 2010

Selamat Hari Guru

Sekuntum ros merah buat para guru yang pernah memberi didikan, dorongan dan tunjuk ajar yang tak berbelah bagi kepadaku. Tanpa mengenal jemu. Pengorbananmu tiada galang gantinya. Terima kasih diucapkan, jasamu tetap dikenang selagi hayat dikandung badan.

Friday, April 30, 2010

Peace!

Langit cerah hakiki. Terdengar suara kicauan burung sungguh riang mengalunkan lagu jiwa. Bayu berpuput syahdu. Dedaunan melambai-lambai sesekali terlentok ke bahu. Rumput kian hijau, subur di bumi. Jika hujan merintik, semuanya jadi sepi... namun keamanan tetap milik bersama!

Tuesday, March 9, 2010

PBAKL 2010 di PWTC

Jadual Penulis PBAKL 2010:

20 Mac - Ainon Zaini, Antasya Balqis, Zara Aluwi, Dinaz Salsabila, Qaseh Qaisara, Sarnia Yahya

21 Mac - Hanny Esandra, Eizda Amani, Ebriza Aminnudin, Bikash Nur Idris, Salleh Shihabuddin

27 Mac - Eny Ryhanna, Adah Hamidah, Hatta Nuharis, Eisya Aqila

28 Mac - Teja Irzara, Ellis Gee

Booth FP: C15A , C13, C14, C15, C15B

Tuesday, January 26, 2010

Aku Punya Cinta

Salam. Hari ini teka-teki dah terjawab. Inilah dia wajah mini novella terbaru FP milik DS. Diharap karya comel ini dapat menawan hati para pembaca, kaki novel, ulat buku dan semuanyalah!

Bakal berada di pasaran tak lama lagi jadi, bertenang dulu, simpan duit di kocek dan gerenti tak mahal pun... RM8.90 aje!

Nabihah, impiannya mahu memajukan diri dan keluarga. Namun, nasib tidak menyebelahi hanya kerana opahnya. Pinangan Roslan terpaksa diterima walaupun dia punya cinta sendiri. Reda dengan segala kehendak, doa tidak pernah terputus agar dua keping hati dicantum dan tidak jemu dia menunggu kepulangan Roslan.

Roslan, sukanya kepada Nabihah semenjak mereka kecil lagi. Namun setelah melangkah ke luar, dunia sekangkang keranya, dia mula berubah. Hatinya mula ditambat seseorang. Bagaimana dengan Nabihah?

Iman Hasbullah, dia sentiasa bersama Nabihah. Sentiasa menyejukkan hati itu ketika panas dan sentiasa menemani di kala sepi. Rasa senang bersama gadis itu tidak dapat digambarkan. Namun, hanya kerana satu perkara, dia harus berundur. Masa berlalu namun suara hatinya tetap tidak berubah, malah tidak mampu diubah lagi.

Sunday, January 17, 2010

A.P.C.

Sebuah bingkisan comel akan muncul pada bila-bila masa, A.P.C. tajuknya. Sama-sama kita tunggu dan tataplah sepuas-puasnya. Kalau tak puas jugak, alahai.. tak taulah nak kata apa!

My Profil

My photo
Kota Kayangan, Wilayah Buana, Malaysia
~digelar Dewi Sukma di V Zuhrah, SMTU '88 ~penggemar novel cinta, misteri dsb ~suka b'khayal & b'borak sakan w'pun nampak mcm pendiam ~penulis novel remaja n cinta!
©2007 '' Por Elke di Barros