Thursday, December 4, 2008

Sedutan Novel ~ MKC

“Suffiya!”

Butang interkom ditekannya dengan harapan Suffiya masih ada di kerusinya. Biasanya waktu begini Suffiya sudah pergi ke surau. Pernah juga dia berselisih di tangga atau terserempak di pintu surau ketika waktu rehat.


“Ya, bos!” jawab Suffiya pantas sambil menghirup air Nescafenya. Setahunya, Encik Haizad sudah keluar dari biliknya, bila masa pulak dia balik ke situ?


“Saya nak cari pelan cadangan sebuah rumah banglo di Seri Kembangan, hujung 2005.”


“Oh... yang itu, setahu saya ada pada Fariz. Hari tu, dia kata nak pinjam sekejap. Dia... belum pulangkan?”

“Kalau dah, buat apa saya tanya awak, cepat cari Fariz!” jerkahnya tiba-tiba. Berkerut kening Aidid melihatkan Haizad bersikap segarang itu.


“Err... cari pelan atau cari Fariz?” tanya Suffiya dalam keliru.


“Pelanlah!” tengking bosnya.

“Hah, tapi... tadi bos suruh saya cari Fariz, kan?”


“Apa kena dengan awak ni, tak faham-faham lagi?”


“Ya, ya, saya faham. Nanti saya hantar, lain?”


“Saya ada tetamu, tolong sediakan air sejuk.”


“Coke boleh?”


“Bolehlah...” Haizad mencebir bibirnya. Dalam dua minggu, sudah puas dia memperbodohkan gadis itu. ‘Malang betul nasibnya dapat bos macam aku!’ gumamnya sendiri.


Berkerut kening Aidid sewaktu melihat aksi rakannya itu. Dalam masa yang sama, dia teringin sekali melihat pembantu peribadi Haizad yang memiliki nama yang cukup indah... Suffiya? Hmm... persis nama adik iparnya sendiri!

“Masuk!” arahnya. Serentak itu, daun pintu ditolak dari luar.

Haizad memandang sekilas ke arah Suffiya. Dia sedang mengepit gulungan pelan di hujung jari sambil menatang dulang kecil berisi dua gelas air Coke sejuk di dalam gelas kurus tinggi. Mata liarnya cuba membandingkan gelas itu dengan diri Suffiya.


“Assalamualaikum, selamat tengah hari. Jemput minum,” ucapnya mesra diiringi senyuman.
Gelas itu diletakkan dengan berhati-hati kerana jika tidak, pasti akan tergolek ke lantai. Tubuhnya sedikit menggeletar apabila Haizad tidak lepas daripada memerhati setiap tingkah lakunya.


“Waalaikumussalam! Terima kasih...” jawab Aidid yang sememangnya peramah.


“Eh, abang?” tingkahnya.


Wajah Suffiya yang pucat terus berubah ceria kerana tidak menyangka pemuda yang membelakangkannya itu ialah abang iparnya sendiri. Sedangkan pagi tadi, mereka berselisih di pintu lif kerana Aidid mahu menumpangkan anak-anaknya bersama emaknya. Katanya, Kak Yani dan pembantu rumah mereka ada sedikit urusan permit dengan ejen di bandar. Tanpa sempat bercerita panjang, Suffiya sudah berlari mengejar teksi di depan blok.

“La... ucu, err... Yaya!” Aidid tersentak. “Kau tengoklah, Izad, budak bertuah ni... Dengan aku sikit pun tak diceritakan pasal kerjanya!” Aidid menggeleng-gelengkan kepalanya. Dia sendiri tidak menyangka akan berjumpa Suffiya di situ. Terjawab sudah teka-tekinya sebentar tadi.


“Jadi... Suffiya dengan kau, apa hubungannya...? Aku tak fahamlah!” Wajah Haizad sudah berubah keruh.

2 comments:

littlefann said...

hi beauty
ur blog background is very beatiful . i love it
and i wanna know how u do that
would u like to show me how to change blog's background?

thank you very much

dS said...

hi! thank u for dropping by. it is very simple, just scroll down and click at link

or
go to this website...

http://templateseacessorios.blogspot.com

choose your favourite background, copy link (html) and paste at your own template (customize blog). i hope it might help u.

My Profil

My photo
Kota Kayangan, Wilayah Buana, Malaysia
~digelar Dewi Sukma di V Zuhrah, SMTU '88 ~penggemar novel cinta, misteri dsb ~suka b'khayal & b'borak sakan w'pun nampak mcm pendiam ~penulis novel remaja n cinta!
©2007 '' Por Elke di Barros