Monday, April 27, 2009

Status manuskrip ke4

Syukur Alhamdulillah, 10 April lepas pihak penerbit dah hantar emel maklum balas, nampaknya manuskrip ke-4 ini telah pun dilihat dan seterusnya dinilai oleh panel-panel yang dilantik. Secara tak langsung, statusnya LULUS tapi bersyarat.

Pada pendapat mereka, terdapat beberapa situasi dan watak yang kurang sesuai atau pun tak logik. Sebetulnya, tak kiralah jika kita dah tulis banyak buku tapi jika tak berhati-hati ketika mencipta sesuatu watak, maka akan mencacatkan jalan cerita tersebut.

Mungkin cara penulisan kita tak sama. Macam DS, suka benar menulis berdasarkan imaginasi yang terlampau. Kononnya, ada seorang budak kecil yang memiliki kuasa luar biasa! Hai... memanglah tak logik langsung!

Justeru, novel ini bakal dipasarkan ke sekolah-sekolah sebaiknya cerita yang ingin ditulis berlandaskan kepada fakta dan bukannya auta semata-mata. Bimbang juga jika cerita itu kelak mempengaruhi fikiran kanak-kanak yang sedang masuk ke alam akil baligh.

Buat masa ini, DS sedang berusaha untuk menyemak semula manuskrip ini, tambah sub-plot kira-kira 20K word counts, di samping memperbaiki lagi jalan cerita agar lebih mantap dan menarik, insya-Allah.

No comments:

Powered By Blogger

My Profil

My photo
Kota Kayangan, Wilayah Buana, Malaysia
~digelar Dewi Sukma di V Zuhrah, SMTU '88 ~penggemar novel cinta, misteri dsb ~suka b'khayal & b'borak sakan w'pun nampak mcm pendiam ~penulis novel remaja n cinta!
©2007 '' Por Elke di Barros