Tuesday, December 10, 2013

Cinta Hati Cikgu Rabbit 8

BACA BAB AWAL DI SINI...
Cinta Hati Cikgu Rabbit ~ Bab 8
(Fajar Pakeer, 2012)
8
DIA tergelak-gelak ketika duduk sendirian di dalam kereta Honda CRV. Masih segar di ingatan, senyuman milik si gadis yang begitu mempesona. Lirik matanya seperti menyimpan erti yang tersendiri. Kata-katanya tika berbicara, lemah gemalai gaya bahasa tubuhnya. Dah jadi kes berat ni.
“Jo!” panggil Puan Seri Yasmin sebaik sahaja menyedari kereta anak bujangnya berada di tepi pagar sebelah luar.
“Kenapa dia tak tekan butang dekat alat kawalan jauh untuk buka pintu pagar rumah? Buat apa duduk saja di dalam kereta? Ada masalah apa pulak? Hisy, macam-macam hal.” Mulutnya terkumat-kamit, membebel-bebel dengan perangai Jo. “Kalau ada masalah pun, bunyikan hon. Ini tidak, hanya termenung di dalam kereta tu. Sabar sajalah.” 
Puan Seri Yasmin kemudian berlalu ke arah pintu depan untuk memetik suis agar pintu pagar terbuka secara automatik.

Kau mawarku...
Juita kalbu...
Dambaan hatiku...

Jo bernyanyi tanpa sedar. Jari di tangan kanannya dipetik-petik mengikut irama lagu.
“Jo,” seru Puan Seri Yasmin. Dia jadi keliru. Dah gila bayang ke budak ni? 
“Rabytha! Err, umi!” Teriakan yang sangat kuat itu membuatkan dia tergagap-gagap dan tersasul-sasul tak tentu fasal!
“Kamu ni dah kenapa, Jo? Tadi kan umi suruh kamu pergi mesyuarat jawatan kuasa sekolah tadika Girl atau kamu dah pergi melencong ke tempat lain? Hmm, bukan umi tak tahu kamu tu, ada seribu satu alasan,” cecehnya terus seperti memuntahkan peluru.
“Umi, umi apa khabar? Umi dah sihat? Err... umi dah makan ubat?” potong Jo seperti biasa.
“Kuranglah sikit… Eh, tak retilah nak terbaring aje kat bilik tu. Kesian pokok-pokok umi ni… tak ada siapa yang nak tolong jirus. Terus mati kecut.”
Sekali lagi Jo mengelamun. Membayangkan gadis itu berada di sampingnya. “Dadada...” Lunak suaranya mengalunkan irama lagu popular 60-an itu.
Puan Sri Yasmin menoleh ke arah Jo. Dia terus diam daripada berceloteh. Sia-sia saja. Penat dia bercakap seorang diri kerana Jo langsung tidak mendengar, sebaliknya hanya berangan-angan kosong. Keningnya berkerut-kerut memikirkan keadaan diri Jo yang nampak seperti orang sasau. Dia mendengus.
“Abah!” 
Jeritan Siti Qistina mengembalikan Jo ke dunia nyata. Dia terperanjat apabila menyedari uminya masih berdiri di sebelah luar pintu kereta dengan menjegil mata.
Siti Qistina datang mendekati lalu menghulurkan tangan. Dia mencium tangan Jo. Jo pula menghadiahkan sebuah kucupan di dahinya.
Eh, Girl, I missed you so much, my dear,” ucapnya. 
“Abah, macam mana dengan janji abah?” soal Siti Qistina, menuntut janji yang telah dibuat oleh Jo.
“Janji? Ha... Dah selamat pun. Abah dah tunaikan apa yang Girl minta. Cepat masuk!”
“Kita nak ke mana?” Mata Siti Qistina bercahaya kerana tugasan tersebut telah terlaksana dengan jaya. Tentu abah dah jatuh cinta! desis hatinya. 
Secara tiba-tiba sahaja, hatinya terdetik untuk menyatukan cikgunya dengan abahnya itu. Selama ini dia tidak putus-putus berdoa, semoga dia dikurniakan mama yang baru. Cikgu Rabytha yang cantik, lembut dan penyayang amat sesuai jika digandingkan dengan abah yang tidak kurang kacaknya. Semoga mereka berdua ditemukan jodoh. Amin! Siti Qistina tersenyum-senyum sendiri.
“Kenapa ni?” soal Jo.
“Tak... Tak ada apa-apa.” Siti Qistina mengangkat bahu. “Kita nak ke mana?” ulangnya.
“Kita pergi pusing-pusing satu kampung,” desisnya.
“Tak naklah. I’m tired,” omel Siti Qistina dengan wajah yang monyok. Rambutnya yang ditocang dua terbuai-buai bersama gerakan kepala.
“Hah, apa, Girl? Tak dengar! Tired?” Jo meletakkan jarinya ke telinga, tanda tidak mendengar.

“Hmm. Busy sangat-sangat!” Siti Qistina menuturnya dengan petah.

“Aik, peliknya budak ni, umi! Kecil-kecil dah pandai. Tired and busy?” soal Jo kepada uminya seraya melangkah keluar dari perut kereta. Enjinnya telah dimatikan sebelum itu.
“Hah, siapa lagi yang ajar dia? Biasanya kan Jo yang suka cakap macam tu! Hah, jangan ingat kamu tu seorang saja yang tahu tired and busy,” tempelak Puan Sri Yasmin.
“Tapi Jo bukan cikgu dia. Ni nak kena telefon Cikgu Rabbit ni.”
“Cikgu Rabbit mana pulak?”
“Umi tak tahu lagi ke? Tak kenal cikgu sekolah tadika Girl tu?”
“La... Cikgu Rabytha kamu panggil Cikgu Rabbit? Eh, kamu ni tak ada kerja lain ke asyik nak mengata orang aje?”
“Huh! Nasib baik Cikgu Rabbit. Kalau dulu kami ejek dia Bee. Lagi haru tau.” 
 “Ada aje. Ha, kenapa sibuk-sibuk nak telefon Cikgu Rabytha pulak ni?” bebelnya.
“Jo nak buat kompelin dan marah dia sebab dah bagi ajaran sesat kepada anak muridnya.” Jo mengemukakan alasan tersebut dengan selamba. Ewah!
“Eh, kejap. Maksud kamu, tadi kamu dah ke sekolah Girl? Kenapa kamu tak cakap?” aju Puan Sri Yasmin. Barulah dia sedar, Jo sudah pun berjumpa dengan Rabytha, anak angkat tak rasminya. Patutlah angau semacam.
“Betul, umi, dah berkenalan pun dengan Cikgu Rabbit…” gumamnya sambil mengenyitkan mata kanannya kepada Siti Qistina.
“Cikgu Rabbit tu cantik kan, abah?” bisik Siti Qistina namun suaranya yang gemeresik sampai juga ke gegendang telinga si nenek.
“Cantik sangat, kalah Miss World,” tukas Jo, dikerling wajah uminya. “Two thumbs up!
“Hah, kamu jangan nak perli umi,” balas Puan Sri Yasmin.
“Apa pulak?” Jo berdalih.
“Ah! Janganlah kamu cuba-cuba nak samakan macam mak tiri kamu tu pula. Ramai lagi perempuan yang lebih cantik daripada dia tau,” bisingnya.
“Aik, janganlah marah, umi, nanti cepat tua.” Jo mengusik lagi.
“Memang dah tua pun!” Puan Sri Yasmin menarik muka. Dia buat-buat sibuk. Dari tadi dia menyiram air ke arah anak pokok mempelam yang sama. Sehingga tanah di batasnya mulai berterabur masuk ke dalam longkang.
“Merajuklah tu… Hmm, Girl, pergilah pujuk umi. Kesian pulak tengok anak pokok tu, baru nak hidup sampai tak bernafas dibuatnya.”
“Alamak!” Puan Sri Yasmin menyedari kecuaiannya. Dengan segera dilepaskan picitan tangannya pada kepala hose. Sejurus kemudian, dicapai pula peralatan kebun dan membetulkan semula batas di sekeliling anak pokok mempelam itu.
“Tak payahlah hangpa nak pujuk. Hati umi ni dah keras, dah macam logam keluli.”
“Hmm… Sekeras-keras logam pun, kalau dicucuh api, cair jugak. Sebab tu kata bidalan, hati perempuan ni keras macam kerak nasi aje, apabila kena air, lembutlah ia.” Jo cuba memujuk.
“Ha… Kamu tu, Jo, kalau tak loyar buruk memang tak sah. Ini dia airnya...” Puan Sri Yasmin menghalakan kepala hose ke arah Jo.
“Umi!” Jo terkejut lalu menjerit kuat apabila sebahagian pakaiannya sudah habis kebasahan.
“Padan muka abah! Nanti abah tak payah nak pergi mandi lagi.” Siti Qistina ketawa terkekeh-kekeh.

No comments:

My Profil

My photo
Kota Kayangan, Wilayah Buana, Malaysia
~digelar Dewi Sukma di V Zuhrah, SMTU '88 ~penggemar novel cinta, misteri dsb ~suka b'khayal & b'borak sakan w'pun nampak mcm pendiam ~penulis novel remaja n cinta!
©2007 '' Por Elke di Barros